Niezakłócona komunikacja w środowisku pracy jest istotnym czynnikiem jej optymalnej organizacji, wpływa na zintegrowanie pracowników oraz ich prawidłowe relacje z przełożonymi. Prezentowane szkolenie pomoże uczestnikom nabyć praktycznych umiejętności z zakresu efektywnej komunikacji oraz asertywnego zachowania, docierając do poziomu wspólnych interesów. Wskażemy techniki komunikowania się w sytuacjach stresowych oraz metody radzenia sobie z własnymi emocjami. Pokażemy Państwu, jak stworzyć sprawnie działający, zorientowany na sukces, zespół.
CELE SZKOLENIA:
- Poznanie technik i zasad skutecznej komunikacji w zespole
- Nabycie umiejętności sprawnego identyfikowania sytuacji konfliktowych oraz efektywnego zarządzania konfliktem
- Wskazanie narzędzi i zasad budowania skutecznie działającego, współpracującego zespołu
METODYKA I NARZĘDZIA PRACY:
Podczas warsztatów stosujemy tylko i wyłącznie sprawdzone oraz skuteczne metody szkoleniowe, które są kwintesencją naszych długoletnich doświadczeń. Blisko 80 % szkolenia to warsztaty, scenki i gry strategiczne. Nasze WARSZTATY kształtują PRAKTYCZNE UMIEJĘTNOŚCI. Podczas szkolenia wykorzystywane są, między innymi, następujące metody treningowe:
- Burza mózgów
- Dyskusja
- Gra symulacyjna
- Studium przypadku
- Odgrywanie ról
- Interaktywna prezentacja
- Akwarium
- Ćwiczenia indywidualne i grupowe
Integracja sensoryczna
Współczesna strategia organizacji na rynku
TOC – teoria ograniczeń w zarządzaniu projektami
PRZYKŁADOWY PROGRAM:
I KOMUNIKACJA W ZESPOLE
- Co to jest zespół?
- Cechy efektywnego zespołu
- Wspólna diagnoza słabych i mocnych stron zespołu; co możemy ulepszyć?
- Warunki istnienia zespołu
- Dynamika zespołu
- Fazy rozwoju zespołu
- Jak wspomagać rozwój zespołu?
- Role w zespole: analiza predyspozycji indywidualnych
- Jakie role ułatwiają a jakie utrudniają współpracę?
- Efektywność zespołu
- Warunki efektywności w działaniu grupowym
- Synergia pracy zespołu
- Wspólna wizja i cele
- Metody stymulowania efektywności pracy zespołowej
- Zwiększanie twórczego potencjału zespołu
- Komunikacja zespołowa
- Komunikacja interpersonalna jako podstawa działania zespołu
- Bariery w komunikacji zespołu i ich eliminowanie
- Jak unikać napięć i nieporozumień
- Warunki skutecznego porozumiewania się w grupie
- Techniki aktywnego słuchania i skutecznego zadawania pytań
- Język ciała, czyli komunikacja niewerbalna
- Znaczenie zachowań niewerbalnych w pracy zespołowej
- Przestrzeń osobista i rodzaje dystansu
- Oddziaływanie wyglądu zewnętrznego
- Kształtowanie umiejętności obserwacji i interpretacji zachowań niewerbalnych
- Ćwiczenie zachowań pozasłownych
- Normy i zasady współpracy
- Czym są normy zespołowe?
- Jak ustalać wspólne zasady?
- Jak wprowadzać nowe zasady i sposoby wspólnej pracy?
- Relacje w zespole
- Percepcja interpersonalna: wpływ wzajemnego postrzegania się jednostek na zachowanie w zespole
- Konformizm i typy wpływu społecznego
- Współdziałanie
- Zespołowe rozwiązywanie problemów
- Wybrane techniki pomocne w grupowym rozwiązywaniu problemów
- Rola komunikacji wewnętrznej w wybranych, nietypowych sytuacjach
- Komunikacja kryzysowa
- Komunikacja podczas przemian w firmie
II ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTÓW
- Konflikt
- Rodzaje konfliktów
- Rozpoznawanie przyczyny konfliktów
- Konsekwencje pozytywne i negatywne konfliktów
- Komunikowanie się w konflikcie:
- Dynamika
- Metody doprowadzania do zmiany
- Zniekształcenia komunikacji
- Rozwiązywanie sporu
- Rozróżnienie pomiędzy zachowaniem a wartościami stron
- Metody zarządzania konfliktem
- Stymulowanie
- Ograniczenie
- Rozwiązywanie
- Negocjacje
- Mediacja
- Zastosowanie analizy transakcyjnej w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych
- Rodzaje stanów “ja”
- Sterowanie relacją poprzez tworzenie komunikatów typu dorosły – dorosły
- Budowanie komplementarnych relacji między stronami w konflikcie
- Rozpoznawanie i demaskowanie gier oraz manipulacji
- Identyfikacja i przełamywanie barier w komunikacji
- Diagnoza impasów w pracy zespołu nastawionego na realizację zadania
- Strategie w pokonywaniu impasów i prowadzenia zespołu do celu
- Wykorzystanie pozytywnej siły konfliktów
- Bariery w komunikacji interpersonalnej (przekonania, nawyki, oczekiwania, dostosowanie do powszechnych norm)
- Identyfikacja barier jako pierwszy krok na drodze ich pozytywnego wykorzystywania
- Formułowanie nowych strategii komunikowania się
- Komunikacja asertywna
- Prowadzenie rozmowy dyscyplinującej (zbieranie informacji, opiniowanie, poszukiwanie optymalnych rozwiązań, wyrażanie konstruktywnej krytyki, formułowanie rozwiązań na przyszłość)
- Prowadzenie rozmowy motywującej (zbieranie informacji, kryteria formułowania ocen, wyrażanie konstruktywnych pochwał i krytyki, budowanie planów na przyszłość)
- Błędy w zarządzaniu konfliktem
- Eskalacja zaangażowania
- Mityczność ograniczonego tortu
- Zakotwiczenie
- Przyjmowanie perspektywy
- Dostępność informacji
- Przekleństwo zwycięzcy
- Nadmierna pewność siebie
PO ZAKOŃCZENIU WARSZTATÓW UCZESTNICY POPRAWIĄ ORAZ NABĘDĄ UMIEJĘTNOŚCI:
- jasnego i asertywnego komunikowania się w zespole
- rozwiązywania konfliktów metodą win-win
- skutecznej obrony przed manipulacją
- radzenia sobie ze stresem i emocjami
- skutecznego identyfikowania powstających konfliktów wraz z ich przyczynami
- praktycznego wykorzystania elementów negocjacji i mediacji nastawionych na współpracę
- wprowadzania wspólnie wypracowanych rozwiązań
Trenerzy prowadzący warsztat to praktycy, posiadający wieloletnie doświadczenie w zarządzaniu zespołami pracowników. Praca jest ich największą pasją, dlatego tak umiejętnie potrafią przekazać posiadaną wiedzę. Dbamy o to, by nasi uczestnicy posiedli jak największą dozę umiejętności i czuli się potraktowani poważnie. Dobór trenerów jest dla nas bardzo istotny.
Kontakt w sprawie oferty:
795 017 607
szkolenia@ctegroup.pl